Årets nyttiga semla: Semla-rulltårta

Hörrni, det är snart semmel-dagen!
Förra året blev det inget nytt recept, jag gillar verkligen fortfarande det första receptet på nyttiga semlor jag gjorde här på bloggen, men det är ju alltid kul med nytt 🙂

 Jag var på Ica Maxi för ett par dagar sedan och såg att de hade gjort en Kanemla (kanelbulle + semla) och min första tanke var att göra en sådan. Men sedan kom tanken på att göra en rulltårta istället och det är jag glad för, den här blev riktigt god!

En mjuk och saftig vaniljsockerkaka fylld med mandelmassa och toppad med grädde, kan det bli bättre?!
Jag toppade faktiskt med riktig grädde men det är helt upp till dig om du vill toppa med kokosgrädde eller kanske den här ”fitnessvarianten” som jag lagt upp tidigare.
Oavsett vad du väljer kommer det här vara en riktig succé på fikat!

Semla-rulltårta
1 rulltårta, ca 8 skivor

Sockerkaka:
1,5 dl (49g) havremjöl (jag använde Risenta)
0,75 dl (27g) mandelmjöl
2 msk (12g) vassleproteinpulver i vaniljsmak
0,75 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver
0,25 tsk salt
1 krm vaniljpulver (eller vaniljextrakt)
3 msk stevia sötströ
0,5 dl osötat äppelmos
2 hela ägg + 1 äggvita

Mandelmassa:
1,5 dl (52g) mandelmjöl
1,5 msk stevia sötströ
2 msk lättmjölk (eller valfri mjölk)

1. Sätt ugnen på 175 C.
2. Blanda ihop alla ingredienser till mandelmassan i en skål, ställ åt sidan.
3. Vispa de hela äggen + stevia sötströ luftigt med en elvisp i ett par minuter. Ha sedan i äppelmoset.
4. Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke och vänd i dem i äggsmeten.
5. Vispa äggvitan hårt och vänd sedan försiktigt ner den i äggsmeten. Bred ut smeten i en rektangel på en bakplåt klädd med smort bakplåtspapper (eller allra helst en silikonmatta) och grädda sedan i ugnen i ca 10 minuter. Ta ut och låt svalna men se till att bakplåtspappret inte fastnar i sockerkakan. Lägg försiktigt över sockerkakan på ett sockrat bakplåtspapper.
6. Bred direkt på mandelmassan på sockerkakan och rulla sedan ihop den.

Dekorera med bär och toppa med valfri grädde!

Näringsvärde per bit (utan grädde):
115,5 kcal
6 g kolhydrater
6 g protein
7 g fett

2 reaktioner på ”Årets nyttiga semla: Semla-rulltårta

  1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att i relation med Anderson för år, han gjorde slut med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, jag bad honom med allt jag gjort löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre bör kontakta en stavnings caster som kunde hjälpa mig kasta en trollformel för att föra honom tillbaka, men jag är den typ som aldrig trott på stava, hade jag inget annat val än att prova det, jag postade stavnings caster, och han berättade att det var inga problem att allt kommer att bli okej innan tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig innan tre dagar, kastade han förtrollningen och överraskande i den andra dagen, var det runt 04:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag besvarade samtal och allt han sade var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag gjort löfte om att vem som helst vet jag att ha en relation problem, skulle jag vara till hjälp för personen genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfull spell caster som hjälpt mig med mitt problem. e-post: drogunduspellcaster@gmail.com kan skicka honom om du behöver hans hjälp i din relation eller något annat fall.

    1) Love Spells
    2) förlorad kärlek Spells
    3) skilsmässa Spells
    4) Förbindelse Spells
    5) Bindande Spell.
    6) Breakup Spells
    7) Bannlys en tidigare älskare
    8.) Du vill främjas på kontoret / Lottery spell
    9) vill tillfredsställa din älskare
    Kontakta denna stora man om du har något problem för en hållbar lösning
    genom drogunduspellcaster@gmail.com

    Gilla

  2. Hej jag heter Bruce Dorothy. Jag är ute för att sprida
    denna goda nyheter till hela världen om hur jag fick min
    ex make tillbaka. Jag blev galen när min man lämnade
    mig och mina två barn för en annan kvinna i över tre
    månader, Men när jag träffade en vän som introducerade
    mig till Dr Ade, den stora budbäraren till Oracles of Great
    Adespeltemple. Jag berättade mitt problem för Dr Ade
    om hur min ex-man lämnade mig och mina två barn och
    också hur jag behövde jobba i Ett mycket stort företag.
    Han sa bara till mig att jag har kommit till rätt ställe var
    jag kommer att få mitt hjärta längtan utan några
    biverkningar. Han berättade för mig vad jag behöver
    göra, efter det hade gjorts 24 timmar senare, Min ex man
    ringde mig i telefon och sa förlåt för att bo mig och
    barnen förrän nu och en vecka efter att min man ringde
    mig för att be om förlåtelse, en månad senare blev jag
    uppmanad till intervju i ett mycket stort företag här i USA
    Var jag tvungen att arbeta som verkställande direktör ..
    tack tack till Dr Ade du Kan kontakta Dr Ade genom
    denna Email, Adespelltemple @ gmail.com. Ring eller
    Whatsapp honom på +2348148487280.

    Gilla

Lämna en kommentar